In Duitsland zal de omzet van gepersonaliseerde geschenken in de komende 12 maanden 2,7 miljard euro bereiken

Montage van verschillende gepersonaliseerde producten  
  • Voorspeld wordt dat de markt voor gepersonaliseerde geschenken in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de komende 12 maanden meer dan 1 miljard euro zal bedragen
  • De gemiddelde Europese shopper is bereid 12% meer uit te geven aan gepersonaliseerde geschenken
  • De populairste gepersonaliseerde geschenken zijn accessoires en sieraden, kleding, babykleding en boeken
  • De belangrijkste drijfveer voor de aankoop van gepersonaliseerde geschenken is dat ze uniek zijn en dat je ze niet zomaar in de winkel kan kopen
  • Winkels in drukke stadscentra zijn de populairste plaatsen om gepersonaliseerde geschenken te kopen


De Europese personaliseringsmarkt zal de komende 12 maanden sterk groeien, zo blijkt uit een Europees onderzoek van Roland DG onder meer dan 5.000 shoppers. Met name de Duitse, Italiaanse, Franse, Spaanse en Britse markten voor gepersonaliseerde geschenken zullen naar verwachting elk meer dan 1 miljard euro bereiken. In Duitsland zou dit bedrag zelfs oplopen tot 2,7 miljard euro en in Italië tot 2,2 miljard euro.

Volgens de gegevens is de gemiddelde Europese shopper bereid 12% extra uit te geven voor geschenken met een element van personalisatie, zoals het toevoegen van de eigen naam, persoonlijke boodschap of afbeelding. Onder de deelnemers die aangaven binnenkort een of meerdere gepersonaliseerde geschenken te willen kopen, waren de populairste categorieën accessoires en sieraden (38%), kleding en babykleding (28%), en boeken (26%).

De belangrijkste drijfveer voor deze aankopen is het feit dat ze uniek zijn en niet zomaar standaard kunnen worden gekocht (dit volgens 32% van de respondenten). De tweede belangrijkste reden (voor 29% van de respondenten) was dat gepersonaliseerde geschenken attenter zijn. 

Winkels in winkelcentra en winkelstraten waren voor 20 procent van de respondenten de meest waarschijnlijke locaties om gepersonaliseerde geschenken te kopen, naast lokale bedrijven die in-store personalisatie aanbieden (17 procent). Nu veel merken en consumenten sinds het begin van de coronapandemie zijn overgestapt op e-commerce, merkt 15 procent van de respondenten op dat online retailers een populaire plek zijn geworden om gepersonaliseerde cadeaus te kopen. 

 

sportschoenen gepersonaliseerd met een abstract ontwerp
Stephen Davis, EMEA Marketingdirecteur bij Roland DG, vertelt: "Het zijn misschien turbulente tijden, maar consumenten in Europa lijken niet van plan zich gepersonaliseerde geschenken te laten ontzeggen ten gevolge van de pandemie. Ons verlangen om elkaar in moeilijke tijden te verwennen kan een factor zijn in de enorme uitgaven die voor de komende 12 maanden worden verwacht: de markt voor gepersonaliseerde geschenken is enorm en zal alleen maar blijven groeien naarmate het gemakkelijker en sneller wordt om ze te bestellen. Het vormt een lucratieve bron van inkomsten voor fabrikanten en detailhandelaren."

"Retailers die bereid zijn om maatwerkopties aan hun producten toe te voegen, hun huidig aanbod te diversifiëren en om die diensten online te integreren met behulp van tools als PersBiz, wacht een gouden kans. Nog beter nieuws is dat het gemakkelijk en goedkoop is om verschillende soorten personalisatie aan te bieden, van de meest eenvoudige tot de meest complexe. Er zijn producten voor elk budget om deze bloeiende markt aan te boren."

Ontdek welke apparatuur u nodig heeft om uw creatieve dromen teverwezenlijken en ontdek hoe PersBiz u kan helpen snel en gemakkelijk een online personalisatiebedrijf op te zetten.

 

 

Methodologie

Online enquête onder 5.014 consumenten ouder dan 18 in de volgende markten: VK (1000 respondenten), Spanje (1002), Italië (1002), Duitsland (1008) en Frankrijk (1002). Enquête uitgevoerd door Censuswide, 18-23 november 2020.