4 manieren om uw printbusiness te promoten en uw klantenbestand verder uit te bouwen

In uitdagende tijden is het nog belangrijker dan anders dat uw bedrijf zich weet te onderscheiden van de massa. Als het gaat om aanbieders, materialen, substraten en kosten, hebben klanten al meer dan keuze genoeg. Zij willen vooral weten dat ze hun geld aan de juiste aanbieders, producten en service geven.

In deze blog geven we u enkele tips die u kunt gebruiken om uw klanten ervan te overtuigen dat ze voor uw bedrijf moeten kiezen - nu én in de toekomst. Om uw sterke punten naar boven te halen kunt u best op uw eigen unieke expertise en ervaring focussen, en niet zozeer op de vergelijking met anderen. Deze tips zullen u helpen om een sterk bedrijfsverhaal te vertellen.

1 - Uw portfolio

Elk bedrijf heeft boeiende verhalen te vertellen. Maak van deze periode gebruik om even in de tijd terug te gaan en uw oude projecten nog eens te herbekijken. U zult er ongetwijfeld een paar vinden waar u bijzonder trots op was, omdat u iets heel creatiefs had bedacht of een probleem perfect hebt kunnen oplossen. Klanten houden van dit soort verhalen. Breng ze daarom tot leven in uw marketinguitingen en op uw website. Het maakt niet uit of u deze 'casestudies', 'succesverhalen' of 'voorbeelden van ons werk' wilt noemen – belangrijk is dat ze goed vindbaar zijn en duidelijk laten zien wat uw bedrijf kan.

Een goede casestudy bevat het volgende: de initiële doelstelling van de klant, de manier waarop u de job hebt benaderd en het uiteindelijk resultaat. Foto’s, goede citaten en getuigenissen van de klant zijn essentieel om een boeiend, visueel verhaal te vertellen.

Er zijn veel artikelen over het maken van de perfecte casestudy. Besteed voldoende tijd aan de opmaak en structuur van uw casestudy - u zult zien dat het loont.

2 - Uw geschiedenis 

Mensen vertrouwen bedrijven met een boeiende geschiedenis of traditie. Vooral als zij merken dat u dezelfde bedrijfsethiek, doelen en/of werkmethoden hanteert als zijzelf.

Maar probeer niet alleen over uzelf en uw prestaties te praten. Ken uw publiek en/of de sector waarin u wilt uitbreiden en vertel een verhaal waar uw potentiële klanten zich in kunnen terugvinden. Een verhaal dat hen aanspreekt en inspireert, daar gaat het om. Vergeet ook niet dat elke industrie en elke sector zijn eigen taaltje heeft. Slaagt u erin om die taal te spreken, zult u nog meer mensen bereiken.

Hier zijn enkele goede tips voor het vertellen van uw bedrijfsverhaal.

3 - Uw team

Mensen houden van mensen. Hoe groot of klein uw bedrijf ook is, het is altijd leuk om aan de buitenwereld te laten zien wie er zoal voor uw bedrijf werkt - tenslotte zijn dit de mensen die elke dag met uw klanten in contant komen. Klanten zullen zich meer op hun gemak voelen als ze weten met wie ze te maken hebben.

Maak profielen aan van elk lid van uw team. U zou bijvoorbeeld kunnen vermelden hoe lang ze al voor uw bedrijf werken en wat hun expertise is. Zorg hierbij steeds voor een persoonlijke touch - het moeten geen online cv's worden. Iemand die de moeite doet om op uw team-pagina te klikken, zal hier sowieso extra waarde uithalen en uw bedrijf meteen beter leren kennen.

4 - Uw technologieën en producten

Wees trots op de technologie die u gebruikt. Vertel uw klanten met welke machines of apparaten u werkt. Leg uit waarom u voor deze apparaten hebt gekozen en wat de voordelen daarvan zijn voor uw klant: dit toont aan dat u uw vakgebied goed kent en aandacht heeft voor details en kwaliteit. Als u gebruik maakt van gevestigde merken met een goede reputatie, vermeld dit dan in uw communicatie.

Vergeet niet dat technologische elementen duidelijk moeten worden uitgelegd, anders kunt u uw publiek in verwarring brengen en afschrikken. Hier ontdekt u hoe u zelfs de meest complexe ideeën op een effectieve manier kunt uitleggen.

Door deze tips in uw marketingactiviteiten te integreren helpt u uw klanten bewuste en geïnformeerde beslissingen te maken over hun producten en uw bedrijf. En het zal hen hopelijk het vertrouwen geven dat u de juiste persoon bent om aan hun behoeften te voldoen.