Roland DG Blog

Volgens de trend naar individuele aanpassing en personalisering op grote schaal

Individuele aanpassing en personalisering op grote schaal zijn hot topics in de printsector sinds 2016. Maar wat betekenen die woorden eigenlijk? Welke voordelen hebben ze en hoeveel rendement kunnen ze gebruikers opleveren?

Personalisering kan aangeboden diensten of producten omvatten. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat klanten beide steeds meer verwachten. Het goede nieuws is dat veel klanten ook graag meer betalen voor producten of diensten op maat – tot wel 20%. Een persoonlijke aanpak zorgt voor meer winstgevende opportuniteiten voor u en uw bedrijf Dit onderzoek werd uitgevoerd in het VK. Het weerspiegelt een trend die zich uitbreidt over heel Europa en de hele wereld.

In werkelijk gaf 54% van de aanbieders van printdiensten (PSPs) die reageerden op de FESPA 2015 Print Census een groeiende vraag aan naar personalisering bij hun klanten. En 66% meldde een toename van het aantal aanvragen voor just-in-time printdiensten. Het lijkt erop dat PSP's reageren op deze ontwikkeling naar individuele aanpassing op grote schaal door diversificatie van hun aanbod. De meest voorkomende commentaar die deelnemers aan het Census-onderzoek gaven voor geplande investeringen in nieuwe apparatuur was de wens om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen (44%).

Vaak voorkomende personalisering op grote schaal met behulp van digitaal UV-printen

Het bepalen van individuele aanpassing en personalisering op grote schaal

Hieronder noemen we 3 algemene soorten personalisering van producten waarop geprint kan worden.

Goederen en diensten op maat: een illustratie, logo of grafisch element wordt geprint of overgebracht op bepaalde merchandising, zoals mokken, smartphone- of tablethoezen, canvas, enz. Hieraan denken de meeste mensen bij personalisering van producten. Dit wordt beter betaalbaar en belooft indrukwekkende kansen op ROI en winst.

Personalisering op grote schaal : producten worden in massaproductie vervaardigd en dan aangepast aan persoonlijke wensen. Een goed voorbeeld hiervan zijn etiketten op flessen drank met individuele naamgeving, of sleutelhangers met een eigen naam, die vaak te vinden zijn in toeristische plaatsen en cadeauwinkels.

Aanpassing op grote schaal : dit betreft massaproductie, waarbij de klant beperkte opties krijgt aangeboden om het product eigen te maken. Bijvoorbeeld voetbalshirts – waarbij de klant kan kiezen uit een beperkt aantal lettertypes, tekens en cijfers, zodat er toch een fantastisch gepersonaliseerd product ontstaat.

UV en personalisering

Digitale UV-print is een van de interessantste technologieën waar personalisering en maatwerk tot hun recht komen. De mogelijkheid om levendige kleuren direct op vrijwel elk object of oppervlak te printen – met toevoeging van reliëf, structuren, wit- en 3D-effecten – en de kans elk afzonderlijk artikel te personaliseren, maakt UV-print een interessante en winstgevende technologie voor PSP's die op zoek zijn naar nieuwe groeikansen.

De FESPA 2015 Print Census suggereert dat UV-inkjet printers waarschijnlijk de aankoop zullen zijn voor printbedrijven in de nabije toekomst. Zonder dit verhaal te technisch te maken: Roland DG heeft veel tijd besteed aan de productie van UV-technologie die al deze functies in één apparaat combineert – zodat gebruikers de vele mogelijkheden optimaal kunnen benutten. Onze VersaUV LEF-serie is een van de populairste series UV-inkjet vlakbedprinters op de markt – ideaal voor deze soort van personalisering.

Een afnemer van Roland profiteert van personalisering om nieuwe winstgevende markten te ontdekken

Stuff4 , een Britse drukkerij van smartphone en tablet hoezen, is maar één voorbeeld van een bedrijf dat succes boekte met de investering in een Roland UV-inkjetprinter voor een gepersonaliseerd productassortiment. De aanschaf van een VersaUV LEF-200 desktop vlakbedprinter om het productaanbod voor klanten aantrekkelijker te maken, was voor Stuff4 een bijzonder kostenbewuste oplossing. De winst die zij behaalden met de productie van hun LEF-20 betekende dat zij de aankoopkosten binnen een paar weken al hadden terugverdiend.

Hoezen voor smartphones bedrukt met een Roland DG LEF-20

Het bedrijf levert momenteel telefoonhoezen in maar liefst 480 verschillende stijlen. Met de LEF-20 kunnen ze voordelig kleine oplages beprinten. Er worden nu 1200-1500 gepersonaliseerde artikelen per dag gedrukt met drie VersaUV LEF-200-apparaten. Stuff4 heeft niet alleen zijn assortiment uitgebreid, maar verkoopt nu ook met succes in Duitsland, Frankrijk en Australië.

Neil Emms, directeur van Stuff4 hierover: "Uitbreiding naar een onbekende markt kan riskant zijn. Maar dankzij Roland DG heeft het ons winst opgeleverd. Onze machines zijn van onschatbare waarde voor ons. We hebben ons bedrijfsmodel verder ontwikkeld met een divers, vernieuwd aanbod."

Met nieuwe ideeën en creativiteit, plus mogelijke nieuwe inkomstenbronnen voor uw bedrijf, wordt uitbreiding naar nieuwe markten een optie die u eerder misschien nog niet had overwogen. Dit betreft onder meer de handelaar, sportclubs en andere verenigingen, musea, themaparken, toeristenattracties – net als een direct aanbod via een e-commerce model.

Als kwaliteit belangrijk is, zijn levendige kleuren en tastbare structuren een groot pluspunt

Mat, hoogglans, reliëf en structuren zijn te produceren met digitale UV-print 

Hoewel ze erg geliefd zijn, zijn hoezen en etuis voor mobiele telefoons natuurlijk niet de enige vorm van personalisering op grote schaal. Met de VersaUV LEF-serie van Roland kunt u bijvoorbeeld een enorm aantal substraten bedrukken, zoals acryl, hout, karton, kunststof, textiel, leer en eco-leer. U kunt ook een onvoorstelbaar aantal voorwerpen direct bedrukken, bijv. pennen, tablethoezen, brooddozen, sleutelhangers, golfballen, trofeeën, enz.

Als u eerst een primer aanbrengt, kunt u zelfs op glas en metaal drukken. Met witte inkt als basislaag kunnen heldere of donkergekleurde materialen worden bedrukt. Met transparante inkt zorgt u voor een glanzende of een matte afwerking, reliëf- en 3D-structuren. Dit zijn allemaal extra opties voor de onvoorstelbare mogelijkheden die uw bedrijf hierbij krijgt op diverse markten. Personalisering en individualisering worden zo met een enkel UV-apparaat haalbaar.

Drie dingen die u meteen kunt doen voor meer informatie over individueel maatwerk

Misschien denkt u dat uitbreiding van uw assortiment met gepersonaliseerde producten kostelijk is, of de moeite niet waard. Het is echter cruciaal dat u de juiste technologie vindt om uw bestaande aanbod uit te breiden. U kunt meteen zelf een paar dingen doen om de mogelijkheden voor uw bedrijf te ontdekken:

  1. vraag stalen aan . Roland kan voorbeelden leveren van diverse gepersonaliseerde artikelen, gemaakt met verschillende printtechnieken: telefoonhoezen, promotionele artikelen, tassen, enz. Of u nu al een idee in gedachten hebt, of gewoon met voorbeelden naar de belangstelling van uw klanten wilt peilen: neem contact op met ons.
  2. boek een productdemo . Wat uw expertise in printen ook is, er bestaat altijd een apparaat van Roland waarmee u uw bestaande productaanbod kunt uitbreiden of aanvullen. Uw Roland-dealer kan producten en technologieën toelichten waarover u meer wilt weten.
  3. het rendement berekenen. Uw contactpersoon of handelaar van Roland helpt u graag bij het berekenen van de mogelijke ROI. U zult verrast zijn hoe snel in sommige gevallen de investeringskosten terugverdiend zijn. Neem meteen contact op met ons .