Een parel van een idee: deel 2

Vervolg blogbericht van 9 mei.

Steengoed!

Een andere Italiaanse ondernemer, Tecla Saporano, en haar bedrijf Greenfax zijn nog een mooi voorbeeld van een bedrijf dat fantastische ideeën heeft omgezet in een commercieel succesverhaal. Greenfax heeft zijn hoofdzetel in Matera, Basilicata, in Zuid-Italië. Matera staat internationaal bekend voor zijn “Sassi”, eeuwenoude grotten waar de inwoners van het dorp vroeger woonden en naar de kerk gingen. Deze grotten zijn door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. In dit dorp heeft Greenfax de technologie van Roland DG gebruikt om een werkelijk unieke activiteit op te starten waarin ambacht, cultuur, locatie en digitaal printen samenvloeien. Het bedrijf personaliseert namelijk een licht, zacht vulkanisch gesteente, tufsteen genaamd, met prachtige artistieke afbeeldingen. Daardoor krijgen ze een oude, authentieke uitstraling.

greenfax.jpg

Tecla bewerkt de tufsteen eerst met de hand en verrijkt het gesteente vervolgens met digitaal geprinte afbeeldingen. Deze buitengewone combinatie van technologie en natuurlijke materialen levert een verbluffend eindproduct op, dat wordt gebruikt voor religieuze feesten in de omgeving, artistieke evenementen en specifieke gebeurtenissen.

Digitaal printen en restauratie

Nu we toch bij de vereniging van plaatselijke cultuur en digitaal printen zijn aanbeland, willen we graag een ander innovatief bedrijf onder de aandacht brengen: Asterisco Pubblicità uit Umbrië, in Midden-Italië, dat grootformaattechnologie gebruikt voor de reproductie van beroemde fresco's en zo helpt bij de restauratie en vernieuwing van het interieur van kerken en andere gebouwen van cultureel belang.

Een voorbeeld van deze interessante combinatie van digitaal printen en restauratie is te vinden in Assisi, de stad van Sint Franciscus. Hier staat de Domus Pacis, een oude refter die moest worden opgefrist. Asterisco Pubblicità kwam met het idee om bloemen te printen in een specifieke reeks van vijf kleuren en de digitale prints te laten overlopen in de bestaande muurschildering. Het is een ware kleursensatie - alsof je een tuin binnenwandelt waar een lichte, warme sfeer heerst. Het is de perfecte combinatie van kleur, schilderkunst en digitaal printen.

Multicolor-mode in een oogopslag

Maisas Room in Spanje, is nog een voorbeeld van een bedrijf dat knowhow inzake grootformaattechnologie inzet om een werkelijk uniek productaanbod tot stand te brengen.  Paula María Conejo Fernández, Creative Manager van Maisas Room, maakt gebruik van een Roland GX-24 snijplotter om vinyl en andere substraten te snijden om artistieke grafische ontwerpen in meerdere kleuren en met verschillende texturen te creëren op een reeks modeartikelen, zoals jurken, T-shirts, vesten, schrijfwaren en andere modeaccessoires.

 “De zakelijke partners met wie ik samenwerk, maken eveneens gebruik van een grootmachine, en ik heb onlangs ook wat met deze technologie geëxperimenteerd. Mijn bedrijfsmotto is “alles kan beter”, en grootformaattechnologie heeft zeker geholpen om dat motto in de praktijk te brengen. Deze technologie biedt me de kans om voortdurend spannende nieuwe modeontwerpen te verkennen door nieuwe materialen en nieuwe ontwerptechnieken te gebruiken om telkens weer iets unieks te creëren voor mijn klanten.”

Metaalkleurige motoren

Wanneer het op motoren en digitaal printen aankomt, bekleedt Luca Campanile letterlijk de polepositie voor kwaliteit en innovatie. Zijn bedrijf, Pole Position, is gespecialiseerd in het personaliseren van allerlei motoren, van scooters tot en met professionele Moto GP- en Superbike-teams.

pole-position.jpg

Toen Luca voor het eerst een Roland VersaCAMM-grootformaatprinter in actie zag, zag hij meteen het potentieel om de diensten die hij zijn klanten kon aanbieden, te transformeren. Door gebruik te maken van digitaal printen, kon hij elke motoreigenaar de mogelijkheid bieden om zijn eigen voertuig volledig te personaliseren met unieke stickers al dan niet met metallic kleuren. Omdat dit zo'n succes werd, besloot hij om ook een website te ontwikkelen waar hij stickers verkoopt voor de bekendste motormerken op de markt, zodat klanten ze kunnen bestellen en dan hun eigen motor kunnen bijwerken, upgraden of opfrissen.

Passie, Roland DG en motoren - wat een combinatie!