Roland DG maakt de winnaars bekend van de wereldwijde wedstrijd voor zijn technici

Roland DG Corporation heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Service Engineer Awards 2015. De finale vond van 20 tot 22 oktober plaats in de hoofdzetel van Roland DG in Hamamatsu, Japan voor de service engineers (SE's) die verantwoordelijk zijn voor de reparatie en het onderhoud van de Roland DG-producten.

Terry Carpenter werd tot kampioen van de tweede Global SE Awards gekroond. Hij werkt al 14 jaar voor de erkende Roland DG-verdeler Far From Normal uit Fargo, North Dakota, USA. "Ik heb veel nieuwe dingen geleerd en het was echt leuk om de andere SE-finalisten van over de hele wereld te ontmoeten", vertelde Carpenter. "De wedstrijd heeft mijn inzicht en kennis verruimd. Kunnen gebruikmaken van dat grote SE-netwerk helpt echt. Wat ik vooral uit de wedstrijd heb geleerd, is dat je je tijd moet nemen, zorgvuldig moet zijn en de dingen stap voor stap moet doen. Zelfs als je weet wat je aan het doen bent, is het belangrijk dat je niet overhaast te werk gaat."

se-awards-2015.jpg

Alexandre Geraldi, een deelnemer uit Brazilië die op de tweede plaats eindigde, zei over zijn werk: "Ik moest onder druk presteren, maar dat was goed, want in het echte leven worden we altijd onder druk gezet door de klant. De klant geeft om zijn apparatuur, zijn zaak en zijn familie – en we hebben een grote rol te vervullen wanneer we aan zijn machine werken. Voor onze klanten is een machine niet zomaar een machine -- het is een droom van succes.”

Peter De Bont van de Belgische verdeler Benes NV eindigde als derde. "Ik heb tijdens de wedstrijd dingen geleerd die me in de toekomst zeker zullen helpen om problemen gemakkelijker en sneller op te lossen," vertelde hij.

De Chairman en President van Roland DG, Masahiro Tomioka loofde de inspanningen van alle deelnemers. "Ik heb echt respect voor uw deelname aan deze wedstrijd als Roland DG-vertegenwoordigers van over de hele wereld. Om onze klanten optimale oplossingen aan te bieden, is het essentieel dat de SE's wereldwijd de beste service ter plaatse aanbieden om te garanderen dat de producten van Roland DG de buitengewone kwaliteit leveren waarvoor ze werden ontworpen. Als de beste SE's in de wereld wordt van jullie verwacht dat jullie de leiders in jullie respectievelijke regio zijn en jullie deskundigheid en communicatievaardigheden blijven bewijzen en verbeteren.

Roland DG verkoopt zijn producten in meer dan 200 landen en regio's ter wereld. Volgens Takaaki Koshita, general manager van Roland DG Technical Services, ontwikkelt het bedrijf momenteel een onlinesysteem om in real time informatie te delen en samenwerking te stimuleren, niet alleen tussen de wedstrijddeelnemers, maar tussen alle SE's van Roland DG. "Door de Global SE Awards-wedstrijd en onze onlinesystemen te combineren, hopen we om de beste klantendienst en ondersteuningssystemen ter wereld te ontwikkelen", zei hij.

 

Over de SE Awards

Na de oprichting in 1981 richtte Roland DG een uitgebreide ondersteuning en klantendienst op - nu Roland DG Care genaamd -  om te garanderen dat de producten gedurende vele jaren goed blijven presteren. De tevredenheid van de klanten verbeteren en een vlotte werking van hun bedrijf garanderen is het objectief. De Global SE Awards zijn erop gericht om de vaardigheden van de SE's zowel regionaal als wereldwijd te erkennen en hen te motiveren om de standaard van Roland DG Care naar een nog hoger niveau te tillen.

De eerste Global SE Awards werden georganiseerd in 2013. De tweede wereldwijde wedstrijd werd uitgebreid, waardoor ook opkomende landen en regio's konden deelnemen. In totaal namen 440 gecertificeerde SE's uit 50 landen en regio's deel aan 15 lokale wedstrijden. De winnaars van deze wedstrijden werden samengebracht voor de ultieme test, die plaatsvond in Japan. Op het spel stond de titel van Wereldkampioen. 21 finalisten uit 18 landen streden in drie uitdagingen, waaronder praktische en schriftelijke examens om hun vaardigheden als Service Engineers te demonstreren.   

Tijdens het praktische examen, waarbij de deelnemers onder meer de printkoppen moesten vervangen van de grote inkjetprinters van het bedrijf, werden ze niet alleen beoordeeld op de nauwgezetheid van hun basisonderhoudswerk en de kwaliteit van hun prestatie, maar ook op de zorg en de grondigheid bij de behandeling van de machine en haar onderdelen, op basis van de idee dat de producten van klanten waren. De wedstrijd kon worden bijgewoond door andere SE's om te observeren en leren, wat de uitwisseling van vaardigheden en individuele knowhow stimuleerde. Bij een ander praktisch examen werden de probleemoplossingsvaardigheden van de deelnemers getest door opzettelijk situaties te creëren die veel verder gingen dan normaal. Bij het schriftelijke examen werden de deelnemers niet alleen beoordeeld op hun onderhoudskennis, waaronder de analyse van materiaal dat werd geprint met inkjetprinters en de analyse van schema's van de machine-elektronica, maar ook op hun vermogen om te beantwoorden aan een brede waaier aan klantenbehoeften.

Voor meer informatie over de Global SE Awards en de winnaars, surf naar http://www.rolanddg.com/se2015.html.

 

*Over Roland DG Care Certified Service Engineers

Roland DG biedt zijn service engineers een certificeringsprogramma aan om ervoor te zorgen dat al zijn klanten wereldwijd dezelfde kwaliteitsvolle service en ondersteuning krijgen. De SE's krijgen een diepgaande training over de manier waarop Roland DG-producten gemaakt worden en hoe het product geïnstalleerd, gerepareerd, geïnspecteerd en onderhouden moet worden. Pas wanneer ze geslaagd zijn voor de praktische en schriftelijke examens, waarin ze bewijzen dat ze over voldoende kennis en deskundigheid beschikken, mogen de technici zich erkende SE's noemen.